28 Nisan 2017 Cuma

Doğru Vites Kullanımı


Hem bisikletinizin donanım anlamında uzun ömürlü olması, hemde gezilerinizin gereksiz kas ağrıları ile bitmemesi adına vites kullanımında bazı noktaların atlanmaması gerekiyor.
Ruble
Aynakol


Öncelikle çok yavaş pedal çevirirken, pedal çevirmezken ve bisiklet hareket etmiyorsa vites değiştirmemelisiniz.

Ayakta sürerken vites değişiminde çok dikkat etmelisiniz. Pedala aniden yüklenmeniz arka aktarıcınızı veya kadro kulağınızı kırabilir. Bu aynı şekilde rampa çıkarken de geçerlidir. Rampanın ortasına kadar gelip zorlanınca birden en düşük vitese geçer, pedallara asılırsanız zincir veya aktarıcınızla vedalaşabilirsiniz.

Temiz ve yağlı bir zincir kullanmanız önemlidir. Zincirinizi aşındırıcı olmayan malzemelerle temizleyip, zincir için üretilmiş yağlarla yağlamanız gerekir. Temizlik için mazot veya yağ çözücü kullanabilirsiniz. (Eğer zinciri yıkadıysanız iyice kuruması önemli) WD 40 yağ sökücüdür ama çok yoğun kir yoksa zincirinizle hatta bisikletinizle kullanmayın derim. Yurt dışında WD 40 bisiklet için özel ürünler satıyor ama malesef bunlar şuan için ülkemizde yok.

Vites konusuna dönersek öncelikle; sürebildiğiniz (ve temponuzu koruyabildiğiniz) en yüksek kadansta (Devir) pedal çevirmeniz enerji verimi açısından daha faydalı olacaktır. Bu uzun mesafeler için de rampa tırmanışları içinde geçerli bir durumdur. Genel hata sürülebilen en yüksek vitese çıkıp hemen hızlanmaya çalışmaktır. Ama bu yapılırken tempo ister istemez bozulur ve hızınız düşer.

Yüksek kadansa kendinizi alıştırmak bisiklete yapacağınız tüm masraftan daha fazla geri dönüş sağlayacaktır.

Şemada gösterildiği şekilde aynakol en ufak dişlideyken, 1-2-3-4. viteslerde, en büyük dişlideyken 7-8-9-10. dişlilerde olmaya yani zincirin mümkün mertebe düz kalmasına özen gösterin. Viteslerde esas dikkat etmemiz gereken konu zincirin çapraz konuma düşmemesini sağlamaktır. Çapraz kullanılan zincirin ömrü kısalır, aynakol ve ruble dişlilerini aşındırır, gücü pedaldan tekerleğe aktarırken kayıp yaşanmasına neden olur.

Zincir ömrü demişken zincir konusunda birkaç bilgi ekleyelim;



Ayar tutmayan bir vites sistemi, hareket kabiliyetini kaybetmiş bir zincir ve zincirden gelen gıcırtılar... Bunların önüne geçmek için ilk yapılması gereken şey rutin zincir bakımı. Bu bakımı asfaltta 250, arazi sürüşünde 100 km'de bir yapmamız gerekiyor.

- Zinciri her sürüş sonrası kuru bir bezle silin
- Aktarıcı, aynakol ve rublenizi tozlu/çamurlu bırakmayın
(Bir fırça ve gerekiyorsa yağ çözücü ılık su ile temizlik yapabilirsiniz)
- Zincir temizleme aletlerinden edinebilirsiniz. Veya eski iki diş fırçasını birbirlerine bantlayıp kullanabilirsiniz.
- Zincirinizi zincir için üretilmiş bir yağ ile her baklaya bir dilim gelecek şekilde yağlayın.
- Yağlamada zincirin kuru olduğuna emin olun.
- Zincir baklalarında aşınma, hasar veya paslanma olup olmadığını kontrol edin.

Keyifli sürüşler







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder