22 Aralık 2016 Perşembe

Bisikletim Tur İçin Uygun mu?


- Bana oradan bir dağ bisikleti, bir cyclocross , bir de tur bisikleti sar. 
Üstlerine biraz düz biraz dişli lastik serp. Önler v fren, arkalar hidrolik olsun. 
Paket yap paket, evde binerim.
Garajımız hazır. Şimdi tur için hangisine bineceğimizi seçelim...


Bisiklet sürüyor ve uzun yol yapmak istiyorsunuz. Haliyle elinizdeki bisiklet bu iş için uygun mu bilmek istiyorsunuz. Bir sürü söylenti, şehir efsanesi arasında bisikletinizden veya bu tur işinden soğumanız bile mümkün. Şimdi kadrosundan fren sistemine hangi ekipman uzun yolda bizi nasıl etkiler bir bakalım. Şehir efsanelerini de yeri geldikçe kafamızdan atalım.
O bisikletle tura çıkamazsın diyorlar. Biraz WD-40...

Bisikletim Tur İçin Uygun mu?

İnsanı bisikletinden de, tur fikrinden de soğutabilecek ilk cümleler bu noktada başlıyor.
Tura çıkmak için tur bisikleti almalısın, dağ bisikleti dağ içindir, kalın lastiklerle o kadar yol yapılmaz vs. Tabi ki her kadro farklı amaçlar için uzun çalışmalar sonucunda üretilir. Hız için üretilen yol bisikletinin hafifliğini, dayanıklılık ve taşıma kapasitesi sunan tur bisikletinde aramamak gerekir. Ama yazının başında bahsettiğimiz gibi farklı amaçlar için farklı bisikletlerimiz olmaması kesinlikle bir engel değildir. 
Şimdi bazı tur bisikletine bakıp ne yapmamız gerektiğine karar verelim.

Klasik bir tur bisikleti
Dik oturmanızı sağlayan, fazladan  yük taşımaya uygun bir model. Farklı tutuş pozisyonları sağlayan kelebek gidon da takılı. Düz maşalı ve disk frenli... Disk fren mi ? Disk frenle tura çıkılmaz !!!
İşte ilk şehir efsanemiz :)

V Fren kolay bakım yapılması, parça bolluğu ve ucuz tamir imkanı sunmasıyla tur bisikleti konusunda
ilk tercihtir. Jantlara fazla yük bindirmez, ısınma sorunu yoktur, pabuç bulamasan yerine ayakkabı tabanı koyar devam edersin. Ama bunlar hidrolik freni yok saymak için bahane olmamalı.
İlk üretildiklerinde baya bir sorunlu olan hidrolik frenler üzerlerine yapışan bu kara lekeden yavaş yavaş kurtuluyor gibi. Artık birçok tur bisikletine hidrolik diskler ekleniyor. Çünkü daha iyi fren yapıyorlar, daha az kuvvet istiyorlar, ıslanınca da çalışıyorlar. Bakımları derseniz, inanın v fren kadar sık sorun çıkarmadıkları için sizden çalacakları fazla bir vakit yok. Parçalarının taşrada bulunmaması kısmına gelirsek; eğer bu kadar hassas davranıyorsanız bir çift yedek balata taşıyın yanınızda.
Şimdi başka bir tur bisikleti ile devam edelim.
Israrcılar için V frenli model ekledim.

Tur lastikleri takılı, v fren var, bagaj monte edilmiş, düz gidon kullanılmış.... Düz gidon !
İkinci şehir efsanemiz de bu. Uzun turda farklı duruş pozisyonları sağlaması için....
Diye başlıyor bu efsane. İşin efsane kısmı kelebek gidonun gereksiz bir şey olması değil tabi ki. Efsane olan düz gidonla tura çıkılmaz denmesi. Çıkılır efendim, pekte güzel çıkılır.

Sürekli tur yapmadığınız için kelebek gidon istememek hakkınız. Bir kelebek gidon alıp her tur öncesi söküp takmaya kalksak, açıkçası ben gidon boğazını sık sık söküp takmanın pekte sağlıklı olmadığını düşünüyorum. Özellikle bağlantı vidaları açısından. Ama iyi bir elcik uzun turda da, şehir içinde de avantajdır.
Ergon GP-1
Ergon GP-3


Güzel elcikler alın kendinize. Ama elcik alırken internet alışverişi yerine deneyerek almak çok daha sağlıklı olacaktır. Ayakkabı alışverişi gibi düşünün bunu.




Elcik dışında bir çözümde barend kullanmak. Görsel olarak Teksaslı petrol ağalarının ön tamponları gibi dursalar da size farklı tutuş seçenekleri sunmaları bu durumu affetmenizi sağlayacaktır. Resimdeki gibi ikisi bir arada çözümlere de yönelmek elinizde.



Elcikler, bagaj demiri, lastikler ve amortisör...
Amortisörlü bisikletle tura çıkılmaz adlı efsanemizde sıra. O da olur. Hatta değil tek çift amortisörlü ile bisikletle de tura çıkılır. Amortisör tercihi sizin rotanızı ne kadar yol ne kadar arazi şeklinde yapacağınızı belirler hatta.

Asfaltta gitmemiz şart mı ?
Çift amortisör aşağıdan fotoğrafını çektiğiniz dağın üstüne çıkmak için doğru tercih olabilir.

Fat-Bike denen bu abiler giderek yaygınlaşıyor
Bisiklet aleminin yükselen trendi Fat Bike'lar bize bir mesaj vermek için bu yazıya dahil oldular.
Tura çıkmak için zırhlı ve ince tekerlek kullanılmalı... 
Evet zırhlı bir schwalbe tabi ki çok mantıklı bir seçim. İnce ve görece düz lastikler uzun yolda daha fazla hız demek. Ama bisikletinizde 2,2, dişli dağ bisikleti lastikleri var ve hala sağlamlar. Zırhlı lastik yerine yama ve yedek iç lastik alın olsun bitsin. Yani konu lastik olunca da olmaz diye birşey yok.

Bu arada fark ettiyseniz son fotoğrafta bagaj yok. Demek bagaj olmadan da yola çıkılıyor.

Bagaj demirli çift amartisörlü tur bisikleti

Katlanır bisiklet ? Tamam daha yorucu olur kabul. Ama illa ki olur.

Matara yerine pet şişe... Neden olmasın ?
Bisikletinizle uzun turlara çıkacaksanız bisikletinizin modeli değil siz hazır olmalısınız. Bisiklet bakımlarınızı ve basit tamirlerinizi kendiniz yapın, rahat bir elcik ve rahat bir sele edinin.
Rahat kıyafetler giyin ve o yolculuğu gerçekleştirin.

Birde şu yazıya bakmak isteyebilirsiniz ;
Bisikletle Uzun Turlar İçin İpuçları






1 yorum:

  1. Motive edici bir yazı olmuş , O zaman bende yol bisikletim ile tura çıka bilirim :)

    YanıtlaSil